Αναγνώσεις
Πάνος Ιωαννίδης
David Peace, Τόκιο Έτος Μηδέν (Εκδόσεις Τόπος, μτφ Μαίρη Σαρατσιώτη)
Πόλεμος πατήρ
παντών, λέει ο Ηράκλειτος δηλώνοντας κατά τον τρόπο αυτό την σημασία της
σύγκρουσης, αλλά και της σύνθεσης στη διαμόρφωση της Ιστορίας. Οι συνέπειες
βέβαια ενός πολέμου, φανερού ή μυστικού αδιάφορο, έχουν μεγαλύτερη σημασία από
τον ίδιο τον πόλεμο. Οι οποίες είναι ακόμη εντονότερες όταν έχουμε να κάνουμε
με έναν παγκόσμιο πόλεμο, με τον μισό πλανήτη να έχει στραφεί εναντίον του
άλλου μισού. Σε αυτή την περίπτωση, δεν μπορούμε παρά να έχουμε Νικητές και
Ηττημένους με τους δεύτερους να βρίσκονται σε εξαιρετικά δυσμενή θέση.
Το μυθιστόρημα του David Peace, Τόκιο Έτος Μηδέν (Εκδόσεις Τόπος, μτφ Μαίρη Σαρατσιώτη) τοποθετεί
την πλοκή του στην Ιαπωνία το 1946. Ένα χρόνο μετά τη βίαιη συνθηκολόγηση και
τη ρίψη της ατομικής βόμβας, το χάος εξακολουθεί να βασιλεύει στη χώρα.
Επικρατούν η πείνα, η ανέχεια, η πορνεία και το χάος με τους κατακτητές
Αμερικανούς να διαφεντεύουν τόσο στις τυπικές όσο και στις άτυπες μορφές
εξουσίας.
Μέσα σε όλα αυτά, λαμβάνει η χώρα η
συστηματική εξαφάνιση και δολοφονία νέων γυναικών στο Τόκιο. Οι σκοτωμένες
γυναίκες οι οποίες πριν δολοφονηθούν βιάζονται, έχουν όλες κάτι το κοινό. Εκτός
από τη νεαρή τους ηλικία-σχεδόν όλες είναι κάτω από είκοσι ετών- βρέθηκαν
νεκρές για λόγους επιβίωσης. Συγκεκριμένα, οι γυναίκες δολοφονήθηκαν στην
προσπάθεια τους να βρούνε τα χρειώδη πουλώντας ακόμη με τον ένα ή τον άλλον
τρόπο το κορμί τους.
Η έρευνα αυτής της έσχατης υπόθεσης
ανατίθεται, μεταξύ άλλων, στον ντεντέκτιβ Μινάμι, έναν επιθεωρητή της
μητροπολιτικής αστυνομίας του Τόκιο. Το σώμα στο οποίο ανήκει ο Μινάμι,
λειτουργεί στο ίδιο χάος στο οποίο βρίσκεται η ιαπωνική κοινωνία. Οι αστυνόμοι
του χρηματίζονται εύκολα, αλλάζουν στρατόπεδο και ομάδες εντός της υπηρεσίας με
το παραμικρό, ενώ δραστηριοποιούνται με βάση την αρχή ο σώζων εαυτών σωθείτο.
Ο Μινάμι ο οποίος δεν είναι
καλύτερος, ούτε χειρότερος από τους συναδέλφους του, διαθέτει ένα μοναδικό
ένστικτο ερευνητή το οποίο τον καθοδηγεί και τον ωθεί να πάει κόντρα στις
διαταγές των ανωτέρων του. Αυτές οι επιλογές του πληρώνονται, ωστόσο η άγνοια
κινδύνου που τον χαρακτηρίζει παραμένει. Ίσως γι’ αυτό καταφέρνει να δώσει στο
τέλος μια μοναδική διάσταση στην επίλυση των δολοφονιών των νεαρών κοριτσιών.
Ο David Peace στήνει ένα μοναδικό σκηνικό αφήγησης, με έντονη τη
θεατρικότητα των ηρώων και των πράξεων τους. Πρόκειται άλλωστε για το πρώτο
μέρος της Τριλογίας του Τόκιο, η οποία αναφέρεται στη μεταπολεμική περίοδο της
ιαπωνικής ιστορίας. Μια έντονης ιστορικής περιόδου που ανάγκασε μια ολόκληρη
χώρα να αλλάξει ταυτότητα για να επιβιώσει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου